Wednesday, October 8, 2008

Hari Raya Tanpa Keluarga Disisi...Waaaa!!!!!

Gambar raya femly aku tanpa aku disisi


Masih belum terlambat untuk aku ucapkan Selamat Hari Raya untuk korang sume..Pasti kenangan makan ketupat rendang bersama keluarga masih jelas terbayangkan kan...Best la korang ek..tapi aku....uwaa...!!!!! Buat pertama kalinya aku beraya tanpa mak,ayah,nadiah,hidayah,fariha,ashid & mad radi disisi....cedihnyerr...mesti korang nak tau kenapa kan?

Sebenarnye tahun ni aku da jadi bini orang.Baru je 2 bulan yang lalu kendurinye..Memang aku saje pilih tarikh kenduri sebelum raya.Konon2nye nak raya skali ngan suamila.Aku da ckp ngan 'hubby' tahun ni raya umah aku kat muo..Adatla kan mesti kita nak raya umah kita dulukan..alih2 raya tinggal beberapa hari je 'hubby' decide nak raya kampung die...kat ner??nu jauh kat negeri jelapang padi nuh..kedah..aku memang frust giler tahap kura2.Hari tu 'hubby' dah kata ok nak raya ngan femly aku...Skali ngan kuasa veto yang 'hubby' ada termasuk veto dari bapak mertua terpaksa jugak aku mengalah..nak wat camno..macam slogan goment la..'Saya yang Menurut Perintah'..

Sedih tak terkata aku dibuatnyer.Mak ngan ayah dah semangat buat pesiapan raya nak sambut menantu baru.Almaklumla menantu sulung.Utk makluman korang sumer aku anak sulung dari 6 bradik.Bila aku bagitau kat diorang..muka masing2 terus layu..lebih2 lagi ayah aku...nak wat camner kan.

Dengan muka kesian aku ckp ngan 'hubby' yang sebelum raya aku nak balik muo.pastu aku ckp lagi ngan 'hubby' yang aku nak jugak raya kat umah aku.sekurang-kurangnye raya ketiga mesti da ada kat umah aku.Nasib baik 'hubby' setuju...yahoo.....tak kisahlah yang penting aku dapat duk umah aku banyak hari.Mana taknye..sebelum raya tu aku dah duk slama 4 hari kat umah aku.pas tu balik kedah 2 hari terus aku cabut balik muo sampai hari ahad...haha..ok tak..

Itulah die hidup berumah tangga.mesti ada tolak ansurnya..janji dua2 pihak berpuas hati ngan apa jua keputusan.Tapi aku nak citer skit la kan..bukan apa..aku kesian jugak ngan 'hubby'..sepanjang cuti raya ni..hidup die memang dalam kete je...Apa taknye..sehari sebelum raya aku balik umah 'hubby' kat temeloh.Seingat aku lepas sahur aku bertolak dari muo.4 jam jugakla perjalanan.Sampai umah 'hubby' kitorang prepare apa2 yang patut utuk dibawa kekedah.Masa tu femly 'hubby' da ada kat kedah.Jadi tinggal ktorng bedua jela kat umah tu.Pukul 11.30 mlm baru betolak ke kedah sbb tgg adik ipar hbs keje..mesti korng nak tau sampai kedah kul brapekan...?pkl 6.30 pg raya kitorang spi umah tok kat sidam.kelam kabut dibuatnyer...Yang kesiannyer 'hubby' lah sbb drive spanjang jln.

Lepas solat subuh sumer org dlm umah bersiap2 nak g solat raya.Tetiba hujan da..Jadi solat buat kat umah je.Diimamkan oleh abah mertua dan dikhutbahkan oleh suamiku...Lepas siap sumer bermaaf-maafan aku yang dlm kelopak mataku ada sisa air mata terus call mak n ayah...Bagai dikata lah...kami anak beranak menangis...walau pun dihalang oleh jarak dan masa keampunan dari mak n ayah tetap aku pinta...cedihnyer..isk..isk..Memang air mata aku tak berenti dari mengalir...puas 'hubby' pujuk..nak wat camner..mak jauh..ayah jauh..mestilah sedihkan...

Alamak..bos panggillah...nanti ek aku sambung lagi citer aku ni...tima kasih pada sesape yang sudi baca kisah aku ni..Kalau ada apa2 yang kurang menarik..komenla ek..daa...

1 comment:

Hasra_Razali said...

apa kata smua font utk entry Qasehsufi wat 'bold'....terang nk baca....tmbah2 mata macam acu ni ek, tua sblm waktu nyer...hehehe