Tuesday, October 14, 2008

Semangat Baru Menerjah.....Haiyakkkk!!!

Salam buat kalian..

Dalam beberapa hari ni aku cam malas je nak update...spatutnya aku kene sambung citer aku baru ni.apa kesudahan kisah hari raya aku..nak tjk gamba pun memang takde.jadi gamba femli aku je la.Kat mana sambungannya ek....ooo ye..lepas 'hubby' pujuk aku..kitorg pun siap2 nak ke kubur.inilah 1st time aku ke kubur arwah tok 'hubby'.almaklumlah org baru dlm keluarga 'hubby'.Pas tu apalagi kitorg sumer trus merencanakan prog kitorg tuk serbu umah sedara mara 'hubby'...Pehh...dari pagi smpi ke petang..memang penat dibuatnyer..Aku lak kenelah sengeh2kan diri bukan apa nanti sedara mara tu kata isteri Mohd Yusairi ni sombong la pulak..Mohd Yusairi..?ha itu lah nama suamiku yang tercinta..Ha ini lah dia 'hubby' aku....yang menyibuk kat bawah tu...akulah..he.he.

Kekasihku yang jauh di mata......rindula...saya..

Kekasih yang merindui Kekasihnya..

Sampai je umah tok,masing2 melepek..je.nasib baik malam tu tak de org yang datang jadi kitorg sumer bleh la tido awal..pasal apa esok nak pi jalan jauh plak...umah pak njang kat Kuala Nerang..lebih kurang 2 jam jugak perjalanannya dari umah tok.Esoknye kitorg gi lebih kurang 3 buah kete...jalannya bersimapng siur..fening kpala..jalan kampung la katakan..tapi satu bende nak kongsi ngan u all pemandangan sawah padinyer memang cantik..walaupun ada sesetengah baru nak bajak sawah.Sepanjang jalan tu ada jugak aku nampak perkampungan orang2 Siam.Siap ada pintu gerbang ala2 candi borobodur gitu..Lepak umah pak njang makan 4,5 jam gak...pehhh lama giler..dalam kul 5 petang kitorg gerak pulak kerumah sepupu abah.tak jauh mana pun.tapi yelah kalau bleh aku nak blk awal skit..pasal apa?dah malam tu jugak aku nak gerak balik ke Temerloh.Esoknya beraya la pulak kat umah aku...muo...yahu....yu.....

Tapikan...bak kata aku pada episod yang sebelum nila..sian 'hubby' spnjang jalan die yang drive.Ni nak blk Temerloh pun die jgk yang drive..Ini lah dia saat2 yang aku nak citer kat korg sumer..Apa die...?Malam sebelum aku,adik n 'hubby' nak gerak balik..ada bende yang kurang best berlaku.

Pertama, malam tu ada ular kapak menjengah kat umah tok..stau aku bahaya gak ular ni.mujur abah & pak cik dapat bunuh ular tu.

Kedua, Kete 'hubby' payah nak start.Nasib baik abang ipar aku tu pomen kete..die tgk2,belek2 apa yang patut..n then selamat kete da leh grk..

Ketiga,...ni yang kurang best nak citer ni..masa kitorang sumer mnyembang kat dalam umah tetiba pakcik aku berdiri memandang ke arah pintu luar..die kata dia nampak kelibat kat kete dia..waktu tu aku tak pikir lain la...seram sejuk dibuatnyer..Pas tu abah pulak bersuara...apa abah kata...abah pun nampak dari tadi lagi...cuma abah duk pendam je..tak nak takutkan orang2 kat umah tu..Pas tu apa lagi..'hubby',abang ipar,3 org adik ipar, abah, & pakcik masing2 menyuluhlah keadaan kat luar tu.Suluh atas pokok,dalam semak, bawah umah & senang citer keliling umah la....x jumpa apa...'hubby' aku lak..dalam duk nyuluh tu sempat pulak die berbisik...asal jangan jumpa 2 biji mata merah sudah...Hasilnya zero..x jumpa apa pun.

Kitorg bergerak balik bila sumernye da settle.Sampai Temerloh da dekat waktu subuh..5 jam perjalanan..Sian kan 'hubby'.Petang tu pulak nanti nak gerak ke muar dah..jadi kitorg bantai tido sampai tengahari.Mujur hari jumaat.Kalau tak moh jugek telajak sampai ke petang...he..he..melampau la pulak.Dalam kitorg tgh syok tido..tetiba 'hubby' trime panggilan dari abah.Ini berita yang memang tak sedap didengar.Malam tu umah tok kene pukau.Habis sume duit2 dikebasnye.
Duit abg ipar aku sekeluarga termasuk duit raya anak die (hani namanyer)yang baru berumur 2 tahun hbs RM500,Duit 2 org adik ipar aku lebih kurang RM800.Jadi jumlah duit yang hilang lebih kurang RM1300..banyak tu...Mula-mula diorg suspek toyol..Tapi bukan toyol kalau ada kesan tapak kaki orang & pintu dapur umah tenganga.Yang peliknya takde sorang pun yang tejaga.Memang sah umah tok kene pukau.Habis sume org dalam umah tak sedar apa yang berlaku malam tadi.Alhamdulillah duit org2 yang tido dalam bilik x hilang.Maknenye abg ipar aku & adik2 ipar aku tido kat ruang legar dalam umah..Yang aku peliknyer..macammana sipencuri lahabau ni bleh tau ket ner diorg simpan duit..hei...pelik...pelik..
Sebelum bergerak pulang ke muar aku & 'hubby' singgah beli ikan patin 2 ekor..buat santapan keluarga nanti.Peniaga tu kata ikan patin tu tahan dalam 5 jam perjalanan tanpa ais.Kul 10 mlm sampai sudah umahku....ye......



Inilah rumah aku..actually umah mak ayah aku..
waktu ni masa hari raya petama. Aku mana ada..nu..jauh di kedah....



Posingan adik2 aku yg tak brapa nak cun.Mak ayah jugak yang mantain...

Esok, hari sabtu..nak tau kemana pulak perjalanan 'hubby' aku...?Nak kene htr adik aku ke airport senai plak.2 jam jgk pejalanannyer.Tak dan nak rest beria 'hubby' aku tu.Yelah waktu ni la nak tunjuk keperihatinan 'hubby' kat adik2 aku.Tima kasih ye 'abang'.Dalam kul 2 bergerak la mereka sambil ditemani sepupuku.Malam baru sampai...tapi sempat jugakla aku n 'hubby' beraya kat umah pak ngah aku yang jarak 2 buah umah dari umah aku.bukan apa saja nak tgk bakal menantu pak ngah aku yang tengah beraya kat umah die.
Hari ahadnya pula da sampai sudah turn aku nak kene pulang ke kl 'hubby' lak ke Temerloh (kami sebumbung jarak jauh da..).Cuti dah habis..Drive lagi 'hubby' aku.Aku nak drive tak dibaginya...tu la die laki..payah nak percaya pemanduan wanita.Padahal aku ni pemandu yang berhemat.cewahh...Nak wat camner...Bagai dikatalah..bile balik hari ahad tu jam la pulak dari senawang sampai ke nilai.Becinta la aku dalam kete.Sesampai KL kitorg makan dulu sbelum hantar adik aku Nadiah ke UPM.
Memandangkan kunci umah aku tetinggal dalam kete aku yang abg ipar aku pakai..jadi kitorang trusla ke sg.buloh umah abg ipar aku.Sampai umah die pun kul 11 malam.jadi aku n 'hubby' decide tido kat umah diorg.Esok pagi2 gerak la masing2 kedestinasi masing2.Aku tak pela ke Putrajaya, 'hubby' aku pulak nak kene gerak ke Kuantan untuk lapor diri sebagai Pegawai Agama Islam Negeri Pahang..Sempat jugakla aku gosok baju 'hubby'..berbaktila untuk suami sebelum berpisah...
K, lah...cukup stakat ni dulu ek...aku rasa ni pun da panjang bejela.smoga u all sumer x jemu membacanyer....daaaaa..............




3 comments:

Qasehsufi said...

Sowi la geng..aku da try jrkkan paragraphnye..tapi tak nak gak beganjak..jadi gitula jadinyer.

Hasra_Razali said...

wahhh cantik nyer umah org Muo...padan la nk pindah sgt dr Kuantan ekkk

Qasehsufi said...

mana ada.biasa2 je.umah idaman ayah 2.dia yg designkan.tu pun msh ada yang lum siap..tgg fasa berikutnyer..ongkos pun tgh kureng nih..